De mondhygiënist
Om mondhygiënist te worden volg je een (momenteel) 4-jarige hbo-opleiding in Nijmegen, Utrecht, Amsterdam of Groningen. De titel mondhygiënist is een beschermde titel. Dit houdt in dat niet iedereen zich zelf zomaar mondhygiënist mag noemen. Hiervoor moet je dus eerst de bovenstaande opleiding met succes hebben afgerond.

Een mondhygiënist richt zich primair op het voorkomen van gaatjes en tandvleesproblemen. Tevens behandelt zij patiënten die al tandvlees-problemen hebben of hebben gehad.

De mondhygiënist voert de volgende taken uit:

• Neemt een medische anamnese af;
  • Screent het tandvlees (d.m.v. een DPSI-score);
  • Maakt, bij een DPSI-score van 3-, 3+ en 4, een pocket- of parodontiumstatus;
  • Geeft uitgebreide voorlichting over de conditie van uw tandvlees, voorkomen van cariës, voedingsgewoonten, effecten van het roken op het tandvlees , afwijkend mondgedrag etc.;
  • Geeft m.b.t. uw gebitssituatie voorlichting en instructie;
  • Verwijdert plaque, aanslag en tandsteen boven en onder het tandvlees (i.o. onder verdoving);
  • Polijst tanden en kiezen;
  • Brengt gebitsbeschermende vloeistoffen aan, b.v. fluoride;
  • Brengt laklagen aan op tanden en kiezen, polijst vullingen en kan tanden bleken;
  • Verwijst u terug naar uw tandarts als zij problemen aantreft tijdens het reinigen;
  • Kan gaatjes vullen, mits zij toestemming heeft van uw tandarts en zij in het bezit is van een diploma of certificaat;
  • Maakt gebitsafdrukken, doet bacteriologisch onderzoek en maakt(i.o van de tandarts)röntgenfoto’s;
  • Stelt een behandelplan op en maakt een begroting;
  • Verwijst u, eventueel i.o. met uw tandarts, door naar een parodontoloog;
  • Behandelt, indien nodig en/of wenselijk, regelmatig uw tandvlees.

Zo houdt u, samen met de mondhygiënist, uw mond uw leven lang gezond en schoon!!!

Een bezoek aan een mondhygiënist is belangrijk voor het behoud en onderhoud van uw gebit. Zij verricht handelingen die uw tandarts niet doet, omdat uw tandarts daar geen tijd voor heeft, de kennis niet heeft en niet in bezit is van het juiste instrumentaria. Bovendien staat de conditie van uw tandvlees in verband met uw algehele gezondheid. Soms kunnen medicijnen, aandoeningen of ziekten invloed hebben op de conditie van uw tandvlees en gebit, of andersom. Denk hier bijvoorbeeld aan diabetes, hart- en vaatziekten, zwangerschap, chemotherapie etc.

Voor meer algemene informatie kunt u terecht op de website van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten.